A hétvégi silverstone-i négyórás viadallal kezdetét veszi a WEC 2019/2020-as szezonja, mely a széria történetének első ősz-tavasz rendszerű éve és egyben az LMP1-es éra búcsúja. Lássuk hát mire számíthatunk a négy géposztályban idén!
Előre leosztott lapok a legnagyobbak közt
Erősen megfogyatkozott az LMP1-es mezőny: távozott a DragonSpeed (helyette a 2020-as IndyCar szezonra koncentrálják erőforrásaikat), a ByKolles (ők az új, hypercar-érára készülnek inkább, bár a Le Mans-i 24 óráson elvileg ott lesznek) és az SMP Racing is (nekik egyszerűen csak abból lett elegük, hogy esélyük sincs a gyári Toyoták ellen). Sőt, a nyári hírek után annak is örülni kell, hogy a maradék három csapat részéről végül összejött hat autó – arra is volt esély, hogy a két gyári Toyota mellett csak 1-1 privát autó maradjon.
Ami az esélyeket illeti, eléggé tisztának tűnnek az erőviszonyok: hatalmas meglepetés kéne, hogy ne a Toyota valamelyik autója nyerje a világbajnoki címet, bármennyire is fogadkoznak, hogy idén közelebb lesznek a privát alakulatok. A #7-es autó változatlanul a Conway-Kobayashi-López felállással várja az idényt, a #8-asban pedig Fernando Alonso helyére Brendon Hartley érkezett Buemi és Kobayashi mellé – képességek terén senkire sem lehet panasz. Mögöttük a Rebellion következik az erősorrendben, akik az utolsó pillanatban döntöttek egy második R13-as indítása mellett (igaz az még nem biztos, hogy teljes szezont fut majd). A Mezenes, Nato, Senna illetve Berthon, Derani, Duval triónak leginkább arra van esélye, hogy várjon a lepattanóra és lecsapjon, ha valamelyik Toyota bajba kerül. A három LMP1-es gárda közül egyértelműen a Team LNT tűnik a leggyengébb láncszemnek, akik a hányatott sorsú Ginetta G60-LT-P1-eseket küldik harcba. A kocsik a tavalyi Le Mans-i 24 óráson debütáltak, ám az eredeti Mechachrome erőforrások gyengének bizonyultak, ráadásul a pénzügyek sem voltak rendben. Most az AER 2.4 literes V6-osával szállnak harcba, ám a csapat rutintalansága nagy hátrány, ha a Rebellionokat el tudják kapni, már elégedettek lehetnek.
Megjósolhatatlan LMP2
Lassan Oreca-márkakupává válik az LMP2-es géposztály: a Racing Team Nederland már májusban bejelentette, hogy a Dallara helyett a franciák kasztnijával indul, júliusban pedig az első teljes WEC-szezonjára készülő United Autosports jelenette be, hogy az előzetes nevezési listán szereplő Ligier helyett ők is Orecára váltanak. Ezzel a nyolc indulóból egyedül a Cetilar Racing (mely lényegében a GTE Pro-s Ferrarikat is versenyeztető AF Corse alakulatot takarja) indul más autóval, jelesül Dallarával. Változás történt a gumiszállítók terén: a Michelin abroncsaival a Goodyear próbálja felvenni a harcot a Dunlop helyett.
Ha az LMP1-re azt mondtuk, hogy előre borítékolható az eredmény, akkor az LMP2 kapcsán ennek a szöges ellentétje várható: a United Autosports, a Signatech, a JOTA és a Jackie Chan DC Racing mind esélyesek a végső győzelemre is. Az idéntől a TDS Racing által műkdötetett Racing Team Nederland és az ELMS-ből fellépő High Class Racing legfőbb gyengeségei az ezüst besorolású pilótáik, míg a Cool Racing esetében a pilóták tapasztalatlansága (hiába versenyez náluk Lapierre, egyedül ő sem tud csodát tenni), a Cetilarnál pedig a Dallara kasztni a fő hendikepp.
Továbbra is éles harc a GT-k mezőnyében
Az LMP1-hez hasonlóan a GTE Pro kategória is megszenvedte a nyarat: a BMW és a Ford is kiszállt a küzdelmekből (noha volt róla szó, hogy az amerikai márka autói maradnak idénre is, privát kézben), így a Ferrari, a Porsche és az Aston Martin triója maradt egyedül. Az biztos, hogy a megcsappant létszám ellenére az eddig megszokott kiélezett csatára kell számítani idén is: a Ferrarik erősnek tűnnek, a Porsche pedig vadonatúj autóval fut neki a címvédésnek. Az Aston Martin esetében az a nagy kérdés, hogy a tavalyi tanulóév elég volt-e a problémáik kiküszöbölésére. GTE Am-ben a Dempsey-Proton #77-es Porschéja fölényesen zsebelte volna be a bajnoki címet ha a szezon felénél nem fosztják meg őket minden pontjuktól, így természetesen idén is a favoritok között vannak – de az AF Corse Ferrarijait és a gyári Aston Martionos alakulatot sem szabad leírni.
A WEC 2019-2020-as versenynaptára:
Ami a versenynaptárat illeti: a már említett ősz-tavaszi rendszerre történő átálláson túl további lényeges változás, hogy az eddigi egységes hat órás versenytáv megszűnt: egyaránt lesznek négy, hat, illetve nyolcórás futamok, természetesen a szezonzáró egynapos viadalon túl. A helyszínek közül a tavalyi szuperszezon helyszínei mind maradnak, hozzájuk csatlakozik Bahrein és Sao Paulo – mindkettőn volt már korábban WEC futam, az araboknál tavalyelőtt, Brazíliában pedig még 2014-ben.
1. | 4 Hours of Silverstone | Silverstone Circuit | 2019. szeptember 1. |
2. | 6 Hours of Fuji | Fuji Speedway | 2019. október 6. |
3. | 4 Hours of Shanghai | Shanghai International Circuit | 2019. november 10. |
4. | 8 Hours of Bahrain | Bahrain International Circuit | 2019. december 14. |
5. | 6 Hours of São Paulo | Autódromo José Carlos Pace | 2020. február 1. |
6. | 1000 Miles of Sebring | Sebring International Raceway | 2020. március 20. |
7. | 6 Hours of Spa-Francorchamps | Circuit de Spa-Francorchamps | 2020. április 25. |
8. | 24 Hours of Le Mans | Circuit de la Sarthe | 2020. június 13.-14. |
A hétvége programja:
1. szabadedzés |
péntek 12:40 |
|
2. szabadedzés |
péntek 17:30 |
|
3. szabadedzés |
szombat 10:00 |
|
Kvalifikáció |
Q1 |
szombat 12:50 |
Q2 |
szombat 13:20 |
|
Verseny |
vasárnap 13:00 |
Fotók: Toyota Gazoo Racing, United Autosports, Joao Filipe / AdrenalMedia.com
A bejegyzés trackback címe:
Kommentek:
A hozzászólások a vonatkozó jogszabályok értelmében felhasználói tartalomnak minősülnek, értük a szolgáltatás technikai üzemeltetője semmilyen felelősséget nem vállal, azokat nem ellenőrzi. Kifogás esetén forduljon a blog szerkesztőjéhez. Részletek a Felhasználási feltételekben és az adatvédelmi tájékoztatóban.